Palma atinge sfera argintie. Persoana din față face la fel, palma se așează pe a doua sferă identică. Apoi, cei doi își ating pielea cu mâna rămasă liberă și efectul îi face întotdeauna să zâmbească: pielea cântă. Cântă la propriu, în funcție de cum „tastează” cei doi pe fiecare centimetru de carne.
Cele două sfere compun „Personal space”, proiectul artistului vizual Florin Ghimiș, parte din expoziția New Media Alley, organizată pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt din Iași, în cadrul Romanian Creative Week, cel mai important eveniment dedicat industriilor creative românești.
De pe 2 până pe 6 iunie 2021, artiștii vizuali consacrați, alături de absolvenți și studenți ai Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași demonstrează că arta se integrează perfect cu spectatorii și cu noile tehnologii. Curator este artistul vizual Andrei Cozlac.
Pe New Media Alley, nu doar pielea cântă, ci și apa. Ții mâna pe unul dintre cele 12 simboluri metalice, iar cu vârful degetelor celeilalte atingi ușor suprafața apei. Tu controlezi sunetul, mesajul și lumina.
E imposibil să nu fii impresionat.
„Reactive fountain”, instalația lui Andrei Cozlac și Silviu Apostol, este formată din 12 simboluri inspirate din cultura Cucuteni, care înconjoară un bazin cu apă. „Și cu dezinfectant”, ne spune Andrei Cozlac, ca o dovadă în plus că arta se adaptează mereu, inclusiv la pandemie. Și al faptului că apa nu e numai substanța care susține viața, ci și una care ne reflectăm, atunci când o atingem ritualic.
„Ceea ce este extraordinar la New Media Alley este capacitatea instalațiilor artistice de a captiva publicul. Oameni care vin să o vadă sau cei care sunt doar în trecere rămân captivați. Se face coadă.
Scopul proiectului-pilot, ca publicul să fie atras și să experimenteze proiecte care îmbină creativitatea artistică și tehnologia, a fost atins.
New Media Alley ne propune să descoperim creativitatea în epoca digitală, felul în care tehnologia augmentează imaginația și creează experiențe emergente ca rezultat al interacțiunii cu acestea”, a declarat Andrei Cozlac.
„Perspective Filters”, instalația artistului Ioan Clopoțel, propune fiecărei persoane să descopere în felul lui modul în care vrea să observe o imagine. Un ecran și câteva filtre speciale ne oferă libertatea de a alege cum să interacționăm cu arta sau de a observa detalii.
Andreea Joltvinschi propune, prin „Fashion Chimera”, șapte lucrări de grafică cu personaje hibridizate, care vorbesc despre interiorul uman. O expoziție de realitate augmentată, cu o aplicație de mobil special construită pentru aceasta, ce descoperă sensuri diferite ale imaginii, dar și o altă lume. Un strat ascuns.
„Visual Noise”, creată de Ana Teodora Busuioc, dezvăluie mecanismul de construcție și percepție a unui obiect artististic. În față, este o operă de artă protejată, iar în spate se află toate mecanismele și rețelele, neuronale, ale creării unui proiect artistic.
Un film experimental care vorbește despre inconștient rulează pe o plasmă înclinată, iar în film este captat video și integrat în visul inconștient inclusiv publicul. Este „Reflexia subconștientului”, a lui Radu Marțin.
„Hexalight”, instalația ambientală gândită de Daniel Mancaș, este un joc dintre sunet și lumini, o mică poiană de lumini, în care publicul poate să intre și să experimenteze o transformare a spațiului.
Acolo va avea loc un performance de dans improvizat, susținut de Alice Veliche și Radu Alexandru, doar o singură data, pentru 25 de minute
„Neural Mirror”, instalația de la One Night Gallery, propune publicului să se plaseze în fața unui ecran, în care se vede oglindit, dar modificat organic, printr-un proces prin care o Inteligență Artificială interpretează cum se reflectă fiecare persoană. Algoritmul își adaptează conținutul la fiecare individ, oferind combinații unice.
Iar, Andrei Cozlac, Mihai Mina și Silviu Apostol ne propun, prin „Quantum Box”, un spațiu delimitat sub forma unui cub, care prin intermediul realității virtuale permite publicului să se plimbe printre particule, atomi sau chiar o gaură neagră. Din care ies, însă, mai luminați.
Expoziția New Media Alley se îndreaptă și spre clădirile care o străjuiesc, cu două proiecte de videomapping: pe Școala Primară „Gh. Asachi”, o instalație în care publicul poate să modifice ce se întâmplă pe clădire, prin mișcarea mâinii în aer, și pe Casa Dosoftei din Iași, care e astfel individualizată și, în același timp, integrată în noile tehnologii.
Expoziția New Media Alley poate fi vizitată până duminică, 6 iunie 2021, inclusiv, pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt din Iași.
Despre Romanian Creative Week
Romanian Creative Week este organizat de Federația Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), Primăria Municipiului Iași și Palas. FEPIC este singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Înființată la Iași, în 2011, FEIPC a organizat până în prezent peste 50 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative românești. Amănunte despre RCW, pe 2021.romaniancreativeweek.ro, pe paginile noastre de Facebook, Instagram și pe canalul de YouTube.
Partenerii primei ediții a Romanian Creative Week sunt: Federația Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), Primăria Municipiului Iași, Palas, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, UniCredit Bank, Lancôme, George, primul banking inteligent, Philips, Raiffeisen Bank, glo™, Teilor, Freudenberg Performance Materials Apparel, Greenfield, Volvo, DPD, Laboratoarele Praxis, Nestea, Rodotex, ROTON, September, ProEvent, Share Architects, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România – Filiala Iași, MECENA.art, Ordinul Arhitecților din România, Federația Organizațiilor Neguvernamentale de Tineret din Iași, Travis Tours, Indiero, Miraval, Tribeca, Czech In, Humans of Architecture, Urbasn Eye, Humans Anticafe, Administrația Națională Apele Române, Carpatina, Facultatea de Arhitectură din Iași.
Partenerii Media ai evenimentului Romanian Creative Week: Pro TV, TikTok, TVR Iași, Agerpres, Elle, A List Magazine, Radio Iași, Newsweek România.
Programul complet al RCW: 2021.romaniancreativeweek.ro/full-schedule
Sănătatea este și prioritatea noastră
Sănătatea este o prioritate pentru noi toți, iar întregul eveniment Romanian Creative Week este organizat conform regulilor stabilite de autorități în vederea combaterii pandemiei de COVID-19. Pentru a respecta cu toții aceste reguli, îi rugăm pe cei care vor participa la evenimentele RCW să aibă în vedere și măsurile de mai jos:
* Să facă dovada vaccinării anti-COVID 19, prezentând adeverința de vaccinare în momentul accesului la eveniment;
Sau
* Să prezinte un test RT PCR, cu rezultat negativ, făcut cu cel mult 72 de ore înainte de eveniment;
Sau
* Să prezinte o adeverință din care să rezulte că se află în perioada cuprinsă între a 15-a și a 90-a zi, ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2.
Echipa Romanian Creative Week
E: presa@2021.romaniancreativeweek.ro